Οι διακοπές των Χριστουγέννων τελείωσαν και όλοι προσπαθούν να επανέλθουν στους ρυθμούς και τις απαιτήσεις της καθημερινότητας. Αν για τους ενήλικες χρειάζεται χρόνος προσαρμογής, φανταστείτε πόσο δύσκολο είναι για τα παιδιά να επιστρέψουν στο σχολείο μετά από δύο εβδομάδες ξεγνοιασιάς και παιχνιδιού. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ως γονείς και ως εκπαιδευτικοί ότι οι διακοπές των Χριστουγέννων μπορεί να μην ήταν το ίδιο έντονες και αναζωογονητικές για όλα τα παιδιά. Κάποια παιδιά μπορεί να επιστρέψουν σχολείο με χαμόγελο, όρεξη και διάθεση και κάποια άλλα με εκνευρισμό. Σε κάθε περίπτωση, για κάποια παιδιά η περίοδος προσαρμογής μπορεί να μη διαρκεί περισσότερο από κάποιες μέρες. Για κάποια άλλα όμως, η προσαρμογή μπορεί να δυσκολέψει αρκετά και οι γονείς να παρατηρήσουν σημάδια παλινδρόμησης στο παιδί. Όπως συμβαίνει σε οτιδήποτε άλλο έτσι και εδώ, ο ρυθμός του κάθε παιδιού είναι μοναδικός και έχει νόημα γονείς και εκπαιδευτικοί διατηρώντας τη ψυχραιμία μας, να σκύψουν δίπλα στο κάθε παιδί, να αφουγκραστούμε τι είναι αυτό που το δυσκολεύει ώστε η επιστροφή του στο σχολείο να μην γίνει τραυματική για εκείνο. Το πιο σημαντικό λοιπόν είναι να κατανοήσουμε ότι αυτό που το παιδί καλείται να κάνει ( να αφήσει πίσω τις πολλές ώρες παιχνιδιού, τις βόλτες, το ξύπνημα πιο αργά) δεν είναι καθόλου εύκολο και απλό. Χρειάζεται να του αναγνωρίσουμε ότι η δυσκολία και η δυσφορία που μπορεί να αισθάνεται είναι απόλυτα φυσιολογικές και ότι πράγματι χρειάζεται να προσπαθήσει για να βάλει στην άκρη κάποιες από τις ανάγκες του ώστε να μπορέσει να επαναπροσαρμοστεί. Υπάρχει η δυνατότητα να διευκολύνουμε το παιδί σε αυτή του τη διαδικασία τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι ώστε η αλλαγή να μην έρθει απότομα αλλά σταδιακά και με στήριξη. Στο σχολείο μας η πρώτη εβδομάδα μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων είναι μία περίοδος όπου μοιραζόμαστε τις προσωπικές μας εμπειρίες από τις γιορτές, φωτογραφίες από ταξίδια, εκδρομές που ίσως έχουν κάνει τα παιδιά, εκφράζουμε τις εμπειρίες μας μέσα από τη ζωγραφική , διηγούμαστε γεγονότα και προσπαθούμε σταδιακά να επιστρέψουμε στο καθημερινό μας πρόγραμμα. Αναγνωστάκη Βάλια Νηπιαγωγός